Mimaride Sağlamlık



Bir yapının en görünür kısmı strüktürüdür.Her an yıkılacakmış gibi görünen kırılgan bir strüktüre duyduğumuz gerilim yapıyı taşıyan iskeletle gördüğümüz şey arasındaki fark fiziksel strüktür ve algısal strüktür arasındaki farktır.

DİKME VE LENTO

Duvar,strüktürün başlangıcıdır.Birçok farklı malzemeyle yapılmış olabilir.Sadece duvarla kaplı alanda ışık ve görüş yeterli olmadığından duvarın açılıması gerekir.Bu açılmanın desteklenmesi şarttır.Farklı malzemelrle desteklenebilir.Ya bu kiriş ya da kemer aracılığıyla sağlanır.Kiriş amacıyla yapılana lento adı verilir.

Kolon ve kiriş ya da dikme ve lento sistemi oldukça eskidir.Arkeolojik kalınıtlar sonucunda taşın kullanılmasından önce kamış ve ahşaptan yapılmıştır.

ÇERÇEVELER

Dikme ve lentoların iki boyutlu düzlemsel sistemi üç boyutta yayılmış olarak tasarlanması sonucu oluşur.

TONOZLAR 

Kemerlerden inşa edilmiş kemerli bir strüktürdür.Kemerin bir mekanda ötelenmesi sonucu tonoz oluşur.Beşik kemer durumundaysa  beşiktonoz adı verilir.Tonozlar genellikle duvar üzerine yerleştirilir.

KAFES KİRİŞLER 

Romalılar büyük yapıların temel ögesi olarak kullanmışlardır.Genelde ahşaplardan yapılmıştır.Ahşap kafes kirişler Roma yapılarında çatı inşaatında çeşitli biçimlerde kullanılmıştır.

KABUKLAR 



Genellikle betondan yapılır.Kalın veya ince olabilir.Yalnızca bir yönde kavislendirilebilir veya katlanabilir.

KÜLTÜREL BİR İFADE OLARAK STRÜKTÜR

Kültürel bir ifade olarak strüktür sadece bir çerçeveden ibaret değildir.Seçilen malzemeler ve bunların kütleselliği ya da maddesizliği çağrıştıracak şekilde bir kültürün kendisine ve tarihlr ilişkisine dair sahip olduğu bakış açısının bir parçasıdır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Le Corbusier

Osmanlı Mimarisi

Tasarım Felsefesi